fbpx

Myyntialueeni on jo täysin kaluttu!

Jokainen myyntijohtaja on kuullut usein väittämän siitä, että myyntialue on jo täysin kaluttu. Käsi sydämelle, oletko tosissasi tutkinut katvealueet? 

Ilman tehokkaita työkaluja on mahdoton tuntea koko oma myyntialue. Omassa crm:ssa näkökulma supistuu, eikä kata markkinatuntemusta. Siinä keskitytään jo tunnettuihin asiakkaisiin ja kouralliseen prospekteja.

Markkinat muuttuu jatkuvasti, uusia yrityksiä syntyy ja tuttujakin yrityksiä yhdistyy tai erkanee toisistaan. Myyjille tällaisten asioiden seuraaminen on perinteisesti ollut hyvin epätyypillistä.

En tarkoita sitä, ettei myyjä voisi tuntea jokaista yritystä nimeltä. Tarkoitan volyymin tuntemusta ja käsitystä omasta asemastaan alueella.

Kokonaiskuva myyntialueesta on ehdoton edellytys menestykselle

Kokonaiskuva omasta myyntialueesta on myyjän menestyksen kannalta ehdoton edellytys. Sillä on tehokas, silmät avaava vaikutus kenelle tahansa, joka tekee myyntityötä määrätietoisesti. Ennen kaikkea se poistaa musta tuntuu-pohjaisen tuntemuksen ja tuo tilalle faktaan perustuvan tietämyksen.

Pyri siihen, että jokaisella myyjällä olisi kattava kuva oman myyntialueensa volyymista:

  • millainen on alueen yritysmäärä
  • kuinka moni yritys on jo asiakkaani
  • mitkä yritykset ovat myyntiputkessani
  • mitkä yritykset ovat olleet katveessa ja vailla myynnin huomiota

Tietämys tuo mielenrauhaa ja tekee myynnistä pitkäjänteistä.  

Aikasi on rajallinen, kohdenna myyntiä

Millä tahansa kriteerillä sinun myyntialueesi muodostuukin, sen yritykset ovat hyvin erilaisia. Toiset kasvavat toimialaansa selkeästi nopeammin. Yritä parantaa osuuttasi näiden yritysten toimittajana. Pääset todennäköisesti hyötymään itsekin asiakkaiden kasvusta.

 

Kasvu toimialamenestys
Kasvu toimialamenestys

Osa yrityksistä tekee toimialaansa nähden paremman liikevoiton. Voisiko se mahdollistaa hieman paremman hinnoittelun?
Ainakin näillä yrityksillä on enemmän varaa tuotteisiinne.

Liikevoiton toimalamenestys
Liikevoiton toimalamenestys

Koska aika on resurssina aina rajallinen, sinun kannattaa rankata yrityksiä ja valita parhaat päältä. Voit tehdä sen vain tuntemalla hyvin oman myyntialueesi.

Miten Melba Digital voi auttaa sinun yritystäsi

Meillä on helppokäyttöinen myyntialueen hallintaan tarkoitettu ohjelmisto nimeltä Gruppo.

Gruppon avulla tunnistat oman myyntialueesi ja markkinasegmenttisi volyymin ja näet millaisen osuuden nykyiset asiakkaasi muodostavat siitä. Me autamme sinua ohjelmiston käytössä ja suunnittelemme sellaisia kohderyhmiä, jotka ovat sekä kiinnostavia, että tuottavia. Uskallan väittää Gruppo ohjelmiston maksavan itsensä takaisin varmasti ja nopeasti.

Lue lisää Grupposta: melbadigital.fi/gruppo

Kiitos kun luit.

Jukka Järvinen
toimitusjohtaja
045 132 6144

Melba Digital Oy

Jukka

Kirjoittaja on pitkän linjan myyntimies ja yrittäjä, joka on omistautunut myyntiä helpottavien ohjelmistojen ja palveluiden kehittämiseen