Fokus asiakkuuden kasvussa – Case Lapp Automaatio Oy
Lapp Automaatio on Suomen johtava koneenrakennuksen ja prosessiteollisuuden automaatio- ja sähkökomponenttien myynti- ja asiantuntijayritys. Yrityksen asiakkaat voidaan jakaa karkeasti kahteen pääsegmenttiin: suoramyynnin asiakkaisiin ja jakelukanavaan.
Jakelukanavan tärkein tehtävä on palvella asiakkaita paikallisesti ja huolehtia siitä, että tuotteiden ja osaamisen saatavuus varmistetaan lähellä asiakasta.
"Suoramyynnin asiakkaat ovat sekä tärkeitä, että kumppanin osaamisen suhteen vaativia. Myynnin ohjaamisessa on jatkuvasti mietittävä uusia keinoja, jotta me voimme tarjota mahdollisimman paljon lisäarvoa asiakkaillemme", kertoo myyntijohtaja Stefan Backman Lapp Automaatiosta. Kun myynti ohjautuu asiakkuuden ostovoiman perusteella, siitä hyötyy sekä asiakas että me, lisää Backman.
Lapp Automaatio päätti toteuttaa asiakkaan ostovoiman analysoinnin yhdessä Melba Digital Oy:n kanssa. "Olimme tehneet jo vuosia yhteistyötä, sillä Melba on mitannut asiakkaidemme kokemuksia ja tuntee meille tärkeän asiakassegmentin käyttäytymisen", kertoo Stefan Backman.
"Lopputulemana analyysista meille syntyi selkeä kuva asiakkaidemme kasvumahdollisuuksista. Melban Pankki-ohjelmisto tuottaa johdolle raportit ja myynnille selkeät listat asiakkaista ja niiden ostovoimasta suhteessa meidän onnistumiseen. Kaiken kaikkiaan hieno ja käytännönläheinen työkalu", summaa Backman.
Miten Melba Digital Oy ratkaisee potentiaalin laskennan
Kaikki työkalumme muodostuvat kolmesta elementistä: ohjelmistosta, datasta ja palvelusta. Pankki on se ohjelmisto, jota hyödynnämme, kun tehtävänä on analysoida asiakkuuksien potentiaalia. Se mahdollistaa joustavan ja helpon tavan yhdistää dataa, joka koostuu aina asiakkaamme omasta datasta ja Melba-Asiakaspankin tiedoista.
Palvelu on puolestaan osaamista ja kokemusta, jolla potentiaalin laskenta saadaan suoritettua. Tärkeintä palvelussa on asiakkaan kanssa käytävä määrittely ja testaus, jotta ostovoimaa kuvaava arvo olisi mahdollisimman objektiivinen. Objektiivisuuden merkitys on erittäin suuri, kun laskenta jalkautetaan asiantuntijaorganisaation nähtäväksi.
Samalla kun potentiaalisuutta kuvaava arvo tulee olla objektiivinen, sen tulee olla yksinkertaisesti käytettävä, jotta sen sitä voidaan hyödyntää asiantuntija- ja myyntiorganisaation johtamisessa.
Kiitos kun luit.
Jukka Järvinen
toimitusjohtaja
045 132 6144
Melba Digital Oy
Kirjoittaja on pitkän linjan myyntimies ja yrittäjä, joka on omistautunut myyntiä helpottavien ohjelmistojen ja palveluiden kehittämiseen