“Lähetä minulle lisätietoa tuotteestanne, niin minä palaan asiaan.”

Jokainen joka toimii myynnin parissa on kuullut tuon pyynnön asiakkaalta. Ja lähes jokainen on sitä mieltä, että case tyssäsi tähän, joten miksi vaivautua. Sen sijaan kiukutellaan ja selitellään, että asiakkaan pyyntö on tapa päästä eroon sinusta. Pidä tunkkisi, ajattelee moni.

Joku saattaa muistaa mistä tämä tunkkivertaus on peräisin. Senhän lausui autoilija, joka ei uskaltanut mennä pyytämään lainaksi kipeästi tarvitsemaansa tunkkia, vaan päätteli, että ei naapuri sitä kuitenkaan lainaa. Hän viskasi naapurin ikkunaan kivellä samalla kun kailotti, että pidä tunkkisi.

Mitä jos kiukuttelun sijaan rakentaisitkin mallin, joka ratkaisee ongelman?

Me käytämme aktiivisesti sähköpostimarkkinointia ja buukkaria, joka joutuu tuohon edellä kuvattuun tilanteeseen joka päivä. Viimeisen vuoden aikana 240 kertaa.

Me rakensimme mallin, jossa hänellä on käytössään tiivistelmä tuotteestamme. Se on sähköpostin ja websivun yhdistelmä. Tiivistelmä kiteyttää olennaisen ja websivu avaa tuotteen aina hintatietoja myöden. Tämän tiivistelmän hän lähettää asiakkaalle sekunneissa, joskus jopa puhelun aikana ja juuri sille yhdelle joka tuon pyynnön esitti.

Onko lisätietojen lähettäminen fiksua vai ei?

Tässä faktaa tuloksista:

  • 95 % viesteistä meni perille
  • 43 % avasi viestin
  • 23 % avanneista klikkasi auki linkin ja jatkoi tuotteeseen tutustumista webissä

Sama asia kustannusten kautta laskettuna:

  • Jokaisen lisätiedon lähettäminen vie aikaa 15 minuuttia ja enemmänkin, jos materiaalia joutuu vähänkin työstämään.
  • 240 x 15 minuuttia tarkoittaa 60 tuntia.
  • Säästimme 2 400 € buukkarin kustannuksissa.

Vielä kolmas näkökulma eli tuotot:

  • Säästetyssä 60 tunnissa hän buukkaa meille 60 uutta tapaamista.
  • Tapaamisista 21 % johtaa sopimukseen.
  • Keskiarvohinnalla saamme 9 450 € arvosta uutta kauppaa.

Kannatti pyytää lisätietoa ja vielä kannattavampaa oli lähettää sitä.

Eikö totta?

 

Miten Melba Digital ratkaisee myyntipuhelun perinteisen lisätietotarpeen?

Melban kaikissa ohjelmistoissa on Pikapostiksi ristitty lisäpalvelu. Se on tarkoitettu myyjältä tai buukkarilta yksittäiselle asiakkaalle lähetettäväksi lisätietopaketiksi.
Pikapostissa on ammattilaisen tekemä layout, yhdessä asiakkaan kanssa mietitty sisältö sekä saate.
Saate on ainoa jota ohjelmistomme käyttäjä saa muokata. Tämä tekee Pikapostista tehokkaan.

Kiitos kun luit.

Jukka Järvinen
toimitusjohtaja
045 132 6144

Melba Digital Oy

Jukka

Kirjoittaja on pitkän linjan myyntimies ja yrittäjä, joka on omistautunut myyntiä helpottavien ohjelmistojen ja palveluiden kehittämiseen